Konfliktuskezelő teszt

Konfliktuskezelő teszt

Hogyan viselkedsz konfliktushelyzetben?

A teszt segítségével megtudhatod, melyik az a konfliktuskezelési stílus, amelyet a leggyakrabban használsz olyan helyzetekben, mikor saját szándékod eltér mások szándékaitól. A teszt kitöltése körülbelül 3 percet igényel.

A tesztben ötször öt kifejezéssel fogsz találkozni. A kifejezéseket egy ötös skálán rangsorold aszerint, hogy azok mennyire jellemzőek Rád, mikor másokkal konfrontálódsz. Az 1 azt jelenti a leginkább jellemző, míg az 5 azt jelenti, hogy a legkevésbé jellemző Rád.

Képzeld el, hogy konfliktushelyzetben vagy! Ne gondolkozz sokat, az első benyomás a legmegbízhatóbb!

{{kerdes+1}}/5 Kiértékelés
  • {{ option.text }}
  • {{ option.text }}
  • Húzd az elemeket a baloldali téglalapba Húzd az elemeket a felső téglalapba
    A személyes eredményed
    A konfliktuskezelési stílusokat két fő dimenzió mentén vizsgáljuk:
    grafikon

    grafikon Az önérvényesítés (vízszintes tengely) mentén, amely azt jelenti, hogy a személy minden mértékben törekszik saját szándékainak érvényesítésére, és az együttműködés (függőleges tengely) mentén, amely azt jelenti, hogy a személy milyen mértékben törekszik a másik szándékainak érvényesítését elősegíteni. Így összesen öt konfliktuskezelési stílust különböztetünk meg.

    Alkalmazkodó
    alacsony önérvényesítés – magas együttműködés

    A saját igények háttérbe szorításán, a másik érdekeinek feltétel nélküli elfogadásán alapul. Egyaránt öltheti nagylelkűség vagy önfeláldozás formáját, megjelenhet mások véleményének átvételében, utasításaik, kéréseik kritika nélküli elfogadásában is.

    Előnyös, ha:

    • a konfliktusban nem a saját igények kielégítése az elsődleges;
    • a kérdés a partnernek sokkal fontosabb;
    • a személyes kapcsolat az elsődleges;
    • a további versengés súlyos károkkal járna;
    • nem akarunk mi fáradni a döntéssel.

    A folytonos alkalmazkodó magatartás veszélyei:

    • Az új ötletek, javaslatok sem kapják meg az őket megillető figyelmet. Az emberek nem várnak kezdeményezést az alkalmazkodó stratégiát folytatótól.
    • Teret enged a szabályszegéseknek, esetleg lehetetlenné is válik a szabályok érvényesítése, a szabályozott folyamatok fenntartása. Sérül az önbecsülés és az önbizalom.

    Elkerülő
    alacsony önérvényesítés – alacsony együttműködés

    Sem a saját, sem mások érdekei nem kerülnek terítékre. A cselekvés célja a konfliktus elkerülése. Ez számos formában történhet, többek között döntések elhalasztásában, konfliktusos szituációból való diplomatikus kihátrálásban, vagy akár az ilyen jellegű helyzetek kerülésében.

    Az elkerülő magatartás hasznos, ha:

    • Az adott konfliktus megoldásához nem adottak a lehetőségek. (Pl.: a résztvevők érzelmileg túlfűtöttek, nem áll rendelkezésre elegendő információ stb.);
    • A konfliktus marginális fontosságú;
    • A konfliktusból adódó károk meghaladják annak előnyeit.

    A folytonos elkerülő magatartás veszélyei:

    • Megnő a probléma.
    • Elodázzuk a döntést.
    • Sérül az önbecsülés.

    Versengő
    magas önérvényesítés – alacsony együttműködés

    A versengő konfliktuskezelési stílus az erőre épül, alkalmazója az erő segítségével kívánja pozícióját javítani. A cselekvés célja ilyen esetekben a saját érdekek érvényesítése, függetlenül attól, hogy mások milyen igényekkel élnek.

    Előnyös, ha:

    • gyors cselekvésre, döntésre van szükség;
    • a szükséges döntés népszerűtlen, nagy a várható ellenállás;
    • el kell indítani egy folyamatot.

    A folytonos versengő magatartás veszélyei:

    • A környezet „Fejbólintó Jánossá” válik. Nem is próbálják meg a döntéseket befolyásolni, az annak ellentmondó információkat megtartják maguknak.
    • A segítségkérés a gyengeség jelévé válik. A környezetben lévők inkább rosszul döntenek, mint kérdeznek.
    • Megromolhatnak a kapcsolatok.

    Együttműködő, problémamegoldó
    magas önérvényesítés – magas együttműködés

    Az együttműködő konfliktuskezelési stílus alkalmazása során mindkét fél számára kielégítő megoldás keresése a cél. A gyakorlatban ez a konfliktus okainak feltárását, megértését, és - ennek figyelembe vételével - kreatív megoldását jelenti.

    Előnyös, ha:

    • a két szempontrendszer egyformán fontos, nem kívánatos kompromisszumokkal gyengíteni őket;
    • alapvető fontosságú, hogy a résztvevők elkötelezettek legyenek a kialakítandó megoldás mellett;
    • a konfliktusmegoldást érzelmi motívumok hátráltatják, amelyek a résztvevőket nagyban befolyásolják.

     A folytonos együttműködő magatartás veszélyei:

    • Triviális kérdések megoldása is hatalmas idő- és energia-befektetést jelent, ez elveszi az erőforrásokat a valóban fontos problémáktól.

    Kompromisszumkereső
    közepes önérvényesítés – közepes együttműködés

    Célja egy, a felek számára kölcsönösen elfogadható megoldás kialakítása. Ennek során mind kétfél lemond bizonyos igényeiről, a megoldás csak részben elégeti ki az igényeket. A kompromisszumkereső magatartás a másik négy konfliktuskezelési stílus átlójában helyezkedik el. A kompromisszumkereső ember a problémamegoldás során többet ad fel érdekeiből, mint a versengő, és kevesebbet, mint az alkalmazkodó. Ehhez hasonlóan nyíltabban kifejezi érdekeit, mint az elkerülő, de jobban titkolja azokat, mint az együttműködő.

    Előnyös, ha:

    • a célok kiemelkedő fontosságúak, de nincs lehetőség más megoldási módok választására. (Pl.: kevés a rendelkezésre álló idő, a probléma túl komplex, a felek érdekei egymás rovására valósíthatóak meg.);
    • a szembenálló felek egyenlő erősek és érzelmileg elkötelezettek saját érdekeik mellett.

    A folytonos kompromisszumkereső  magatartás veszélyei:

    • A folyamatos kompromisszumokban elveszik az egyén, a szervezet hosszú távú célja. A kompromisszumok mindig az adott pillanatnak szólnak, alapelveket, értékeket nem lehet érvényesíteni bennük.
    • Minden üzleti tárgyalás, kompromisszum tárgyává válik. Ez aláássa a bizalmat, és egymásra való odafigyelést.
    • Senki sem teljesen elégedett.
    Oldalunkon sütiket használunk a weblap megfelelő működésének fenntartása és forgalmunk elemzése végett. Kérjük döntsd el, hozzájárulsz-e a sütik használatához! További információ